۱۳۸۸ مرداد ۱۴, چهارشنبه

خلاصه ای از کتاب فلسفه تولید در ژاپن

وجی موتو تاکااهیرو استاد دانشگاه توکیو در رشته افتصاد و مدیریت می باشد که بعداز فارغ التحصیلی از همین دانشگاه دکترای خود را از دانشگاه هاروارد آمریکا گرفته است. او که تخصصش بررسی روش تولید در کارخانه های اتومبیل سازی است در سال 2004 این کتاب را با هدف نشان داند راه پیشرفت به تولید کنندگان ژاپنی نوشته است. خلاصه ای از مطالب این کتاب 350 صفحه ای در زیر می آید.

فلسفه تولید در ژاپن

مقدمه و تعریف اصطلاحات کلیدی این کتاب
 آرکیتکچر: معمولا برای ساخت هر محصولی نیاز به طراحی روشی است ، تا بر اساس آن کالا تولید شود به این پروسه آرکیتکچر یا همان معماری فرایند تولید گفته می شود.
 روش های آرکیتکچر را بطور کلی می توان به دو روش اینتگرال و مدولار تقسیم می شود.
 روش اینتگرال برای طراحی کالاهایی به کار می رود که اجزاء آن فقط برای یک کالای خاص و مشخص طراحی می شوند. مثلا تولید اتومبیل سورای معمولا اینگونه است. معمولا برای هر نوع ماشین شیشه ، چراغ، بدنه، موتور مخصوصی طراحی و استفاده می شود. و تمام این اجزاء در ارتباط با یک دیگر بوده و برای بالا بالا بردن یا تغییر کارایی کالا معمولا اجزاء مختلف نقش ایفا می کنند. مثلا برای بالا بردن سرعت ماشین هم به تغییر موتور نیاز است ، هم بدنه و هم نوع لاستیک
 روش مدولار: این روش برای طراحی کالا هایی است که ازترکیب اجزاء مدولار و استانداردی تشکیل می شود که معمولا هر جزئی کارایی خاصی داشته و طراحی آن ارتباطی با اجزاء دیگر ندارد. مانند سیستم کامپیوتر، که طراحی سی پی یو، حافظه، صفحه نمایش، صفحه کلید، و چاپگر به هم ارتباطی ندارند. ولی با جمع و منتاژ کردن آنها می توان یک رایانه ای را با قابلیت های مشخصی را ساخت. و برای تغییر و بهینه کردن سیستم باتغییر یک جزء قابلیتی را در کل سیستم افزایش یا کاهش داد. بدون آنکه نیاز به تغییر در کل سیستم باشد. روش مدولار می تواند باز باشد یا بسته.
 ژاپنی ها نشان داده اند که در روش اینتگرال موفق تر از روش مدولار هستند.

حرکت به سمت کارخانه و دفتر مرکزی قوی
 به طور سنتی ژاپنی ها در سازماندهی تیمی برای تولید کالا با کیفیت بالا ماهر هستند به عبارتی در کارخانه بسیار قوی هستند ولی در مرحله فروش قدرت کافی برای پرزنت کردن محصول خود نداشته و نمی توانند با قیمت مناسب آن را بفروشند. به عبارت دفتر مرکزی شرکت های ضعیف عمل می کنند.
 معنای تجدید حیات نیسان: نیسان هرچند که اپریشن قویی داشت، در استراتژی فروش ضعیف عمل می کرد. بعد از اینکه کارلوس گون از شرکت رنو به عنوان رئیس نیسان می آید اولین کار که می کند تیم « کلوز فانکشن (بخش های مختلف به صورت موازی با هم در ارتباط باشند)» را ایجاد کرد. کارمندان اداری نیسان ابتدا، از آنجایی که شرکت دارای ساختار هرمی بود، به موفقیت آن شک داشتند.در حالی که از سال ها قبل همین سیستم در کارخانه های نیسان اجرا می شد . همکاری نیسان و رنو باعث شد که نیسان کمبود های خود را دردفتر مرکزی برطرف کند و رنو نیز از تجربیات نیسان در مدریت کارخانه استفاده کند.
 فاکتر های لازم برای اندازه گیری قدرت یک شرکت تولیدی: قدرت هر شرکت ترکیبی است از فاکتر1) قدرت تولید سازمانی 2) قدرت رقابت در پشت صحنه 3) قدرت رقابت در صحنه 4) قدرت سود دهی است.
 قدرت تولید سازمانی: توانایی اپریشن با بازدهی بالا و مطمئن است.
 قدرت رقابت در پشت صحنه: به توانایی گفته می شود که قدرت رقابت در بالا بردن تولید، کم کردن ضایعات، حفظ کیفیت را به همراه دارد.
 قدرت رقابت در صحنه: به توانایی ارائه و معرفی کالا در بازار است. و مواردی از قبیل قیمت، معروفیت کالا، برند، زمان ارائه، و خدمات بعد از فروش، از مواردی است که خریدار هنگام خرید مورد توجه قرار می دهد.
 قدرت سود دهی: این توانایی را می توان از فروش سالانه ، ارزش سهام و غیره بدست آورد.
 شرکت های ژاپنی هرچند در قدرت تولید سازمانی و رقابت در پشته صحنه ، قوی هستند ولی قدرت سود دهی بالایی ندارند.
 قدرت رقابت و سود دهی تویوتا
 قدرت سازمانی تویوتا را می توان در سه سطح توانایی بررسی کرد 1) قدرت هماهنگی در تولید و نوآوری 2) قدرت ترمیم و بهبود 3) قدرت بالا بردن توانایی های قدرت سازمانی که همان قدرت تکامل است.
 قدرت هماهنگی در تولید و نو آوری: ایجاد سیستمی است که اطلاعات طراحی از مرحله ساخت قطعات تا تولید نهایی کالا بسیار دقیق منتقل می شود.
 قدرت ترمیم و بهبود: ایجاد چرخه، پیدا کردن مشکل، پیدا کردن دلیل آن، پیدا کردن راه حل، بررسی اثر راه حل، انتخاب راه حل نهایی، اجرا، بررسی مداوم نتایج، انتقال تجربه به بخش های دیگر. و تداوم این چرخه
 رمز پیشرفت پیوسته تویوتا در این است که هر پیشرفت کوچکی در قسمتی ایجاد می شود را سریعا به تمام شرکت منتقل کرده و در تمام شرکت نهادینه می کنند. اهمیت فراوان به ارتباط افقی
 پیشرفت تویوتا را سیستم اداری آن پشتوانی می کند. در تویوتا تمام فعالیت ها استاندار تعریف شده و کلیه امور باید بر اساس استاندارد های تعیین شده اجر بشود. و تمام امور باید مکتوب گردد.

با روش معماری مناسب به رقابت دیگران برویم
 محصول برابر است با اطلاعات طراحی به علاوه مصالح
 اروپا و ژاپن روش اینتگرال موفق ترند. هر چند که ژاپنی ها به کیفیت و رقابت پشت صحنه اهمیت می دهند ولی اروپایی ها بیشتر به برند سازی و فورش ایمیج کالا اهمیت می دهند. تفاوت این دو روش را می توان به تفاوت روش ورزشکاری با روش فردی که از مغز خود استفاده کرده و خود را خیلی عضیت نمی کند مقایسه کرد.
 آمریکایی ها بیشتر در روش مدولار موفق هستند.
 چینیهای از یک روش کپی برداری استفاده می کنند که می توان آن را در شاخه مدولار بسته بندی کرد. اشکال عمده این روش این است که امکان ابداع را از بین می برد. چرا که هر ابداعی به سرعت مورد سرقت قرار گرفته بنابراین ارزش سرمایگذاری خود را از دست می دهد.

نتیجه
1) ژاپنی های باید جایگاه خود را بشناسند.
2) باید توانایی های مختلف و از همه مهمتر توانایی سازمان دهی را در خود تقویت کنند
3) از شرکت های رده اول ژاپن بیاموزند
4) از احساس خطر تویاتا یاد بگیرند
5) بالابردن توانایی های کارگران موقت( با توجه به این که درصد کارگاران موقت در ژاپن به شدت رو به افزایش است)
6) ایجاد هماهنگی میان IT و روش تولید سازمانی یا اینتگرالی، اکثر نرم افزار هایی که امروزه استفاده می شود از قبیلCAD ها، را آمریکایی ها مناسب با سیستم باز و مدولار طراحی کرده اند. و عدم هماهنگی آن با سیستم های بسته ژاپنی انکار ناپذیر بوده، نیاز به طراحی سیستم های هماهنگ با روش تولید اینتگرال وجود دارد.
7) ایجاد برند از مراحل ابتدایی تولید
8) پیشتازی در ابداع
9) لزوم انتخاب روش معماری مناسب
10) در شرایطی که ژاپن در حدی شاید افرادی از روش اینتگرال استفاده می شود، استفاده از روش تجارت مدولاری که به سود می انجامد نیز نیاز ااست. از این رو شرکت های ژاپنی نیاز به پرودیوسر دارند.
11) حمایت دولت از شرکت هایی که در صف اول در زمینه فعالیت خود هستند
12) تغییر در روش آموزش در جهت نزدیکی بیشتر رشته های مدیریتی با پیش زمینه های علوم انسانی و فنی

۲ نظر:

hossein گفت...

جالبه بود...ممنونم

Unknown گفت...

سلام..
من دانشجوی ارشد معماری هستم و دارم روی پایان نامه ام روی موضوع طراحی دانشکده معماری و هنر با رویکرد سیستم های آموزشی کار می کنم..که اتفاقی به پست 2 سال پیش شما در مورد آموزش معماری در ژاپن برخورد کردم.می خوام بدونم چه جوری می تونم اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست بیارم..ممنون می شم اگه کمکم کنین..