۱۳۸۶ آبان ۷, دوشنبه

سیستم آموزش معماری در ژاپن 1- سه تفاوت عمده

سعی می کنم طی چند پست سیستم آموزش معماری در ژاپن را معرفی کنم.

از آنجایی که استقلال دانشگاه و دانشکده، گروه و حتی استاد در تعیین محتوای آموزشی در ژاپن زیاد است. نمی توان فرمول کلی برای سیستم آموزشی ژاپن ارائه کرد. از این رو در این پست ها سیستم آموزشی دانشگاه توهوکو را معرفی می کنم. قبل از ورود به بحث لازم است که حداقل به سه تفاوت میان سیستم آموزش معماری ایران و ژاپن اشاره کنم.

1) در اکثر دانشگاه های ژاپن گروه معماری زیر مجموعه از دانشکده فنی است.

2) مفهوم معماری در ژاپن با ایران متفاوت است. در ژاپن رشته معماری مجموعه است از کلیه علوم مرتبط با ساختمان که حداقل شامل معماری ، شهرسازی، مهندسی سازه ساختمان مهندسی زلزله و مهندسی تاسیسات است. و تفاوت رشته عمران در ژاپن با ایران در این است که در آن به سازه های غیر از سازه های ساختمانی ار قبیل پل، سد و.... پرداخته می شود.

3) در دانشگاه های بزرگ و جامع ژاپن معمولا 1 سال اول به صورت کامل به درس های عمومی اختصاص داده می شود. و تمام دانشجویان از دانشکده های مختلف سال اول را در کمپسی مخصوص به تعلیمات عمومی تحصیلات پایه خود را می گذرانند. و از سال دوم به تدریج ( در دانشگاه توکیو از سال سوم) دانشجویان به دانشکده هایی تخصصی خود می روند و برای اولین بار شروع به یادگیری درسهای تخصصی می کنند.

واحد های عمومی که هر دانشجو باید بنابر رشته تخصصی خود بگذرلند، یک سری دروس اجباری مانند ریاضی فیزیک زبان خارجی برای دانشجویان فنی، و یکسری واحدهای انتخابی از یک مجموعه بسیار وسیعی از واحد های عمومی متنوع در زمینه های اجتماعی اقتصادی دینی فلسفی،..... است. به دلیل گستردگی و پیچیدگی این دروس از توضیح و معرفی آنها صرف نظر می کنم. ولی فقط برای درک گستردگی واحدهایی که هر دانشجو می تواند انتخاب کند به این نمونه اشاره می کنم که در میان دروس عمومی ارائه شده در دانشگاه توهوکو، درس زبان و فرهنگ فارسی نیز وجود دارد. به عبارتی این حق به دانشجو داده می شود تا آزادی بیشتری برای انتخاب موضوع مورد علاقه خود برای یادگیری داشته باشد.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام ... از حضور مجدد شما در جمع وبلاگ نویسان بسیار خوشحالم ... پستهای دوره جدید وبلاگ شما واقعا خواندنی و بسیار قابل استفاده هستند و این اقدام اخیرتون در انعکاس ویژگیهای آموزش معماری در ژاپن کار ارزنده ای است که امیدوارم ادامه داشته باشد.