۱۳۸۶ آذر ۴, یکشنبه

سیستم آموزش معماری در ژاپن 3- آشنایی با دروس تخصصی ترم چهارم


این ترم اولین ترم تخصصی معماری در دانشگاه توهوکو است. هرچند که هنوز دانشجویان متناسب با با واحد هایی که در ترم های قبل پاس کرده اند تعدادی واحد عمومی را نیز باید پاس کنند. لازم به ذکر است که رشته معماری دانشگاه توهوکو در مقطع لیسانس دارای دو گرایش است. یکی گرایش معماری (که به رشته معماری در ایران نزدیک تر است) دیگری گرایش مهندسی ساختمان است. اصولا کلیه دروس ارائه شده در این رشته را دانشجویان هر دو گرایش می توانند بگذرانند. تنها تفاوتی که میان این دو گرایش، در این است که یک سری از درس های ارائه شده برای گرایشی اجباری بوده که دانشجویان گرایش دیگر می توانند به دل خواه آن را انتخاب کنند.

و اما دروس که در ترم سوم ارائه می شود.

طراحی A (اجباری)

مقدمات پلنینگ (برنامه ریزی) ساختمان (اجباری)

مقدمات مهندسی محیط معماری (اجباری)

استاتیک در سازه های معماری (اجباری برای گرایش مهندسی ساختمان)

مفهوم سازه در معماری (اجباری)

مهندسی زمین شناسی

مقدمات مهندسی مصالح ساختمانی (اجباری)

تاریخ معماری معاصر

معرفی محتوای برخی از دروس

درس طراحی به دو قسمت تقسیم می شود. در نیمه اول ترم دانشجویان در 5 آتلیه تحت نظر 5 تن از اساتید دانشگاه تقسیم شده و هریک بسته به گرایش استاد از یک منظر خاص به طراحی خانه به عنوان اولین موضوع طراحی می پردازند. در نیمه دوم ترم دانشگاه از چندتن از معماران خارج از دانشگاه دعوت می کند تا مسئولیت آموزش به دانشجویان را بر عهده بگیرند. و هریک از این اساتید مدعوو بنا بر فراخور خود موضوعی را برای طراحی به دانشجویان ارائه می کند. در پایان هریک از این آتلیه ها ابتدا دانشجویان یک دفاع درون گروهی انجام داده و استاد مسئول چند طرح برتر را دفاع عمومی انتخاب می کند تا دانشجویان از طرح خود در مقابل دیگر اساتید نیز دفاع کنند.

۷ نظر:

ناشناس گفت...

دوست عزیز،
شما به حضور در دومین ضیافت معمارانه جمع صمیمی معماران وبلاگ نویس معماری دعوت می شوید. باشد که با حضور شاد خود ابعاد این خانه ی مجازی را گسترش دهید.
در ِ این خانه برای همه ی دوستان و علاقه مندان باز است.
موفق باشید.

Cyrus گفت...

Salam Meysam jaan. Khubi?
Daste shomaa dard nakone. Man hamishe az mataalebe weblog e shoma estefaadeh mikonam.

ناشناس گفت...

امكان ارسال خبر در ايرامم، پرتال معماري ايران، فراهم شد:

http://iramem.msaatchi.com/news/83.do

ناشناس گفت...

salam, age darmorede memarie manzar ham dar daneshgahhaye japan tozih bedid kheili mamnun misham.

ناشناس گفت...

دوست عزیز!
لطفا با نظر سازنده ی خود میزبان بعدی را همراهی کنید. منتظر هستیم.

م. رضا شیرازی

http://www.thirdlayout.persianblog.ir/

ناشناس گفت...

سلام جناب مهندس وبلاگ بسيار جالب و پر باری داريد..اگه به وبلاگ ما هم سری بزنيد و ما رو از نظرات سازنده ی خودتون دريغ نکنيد ممنون ميشم در ضمن اگه مايل به تبادل لينک هستيد کامنت بذاريد..اميدوارم هميشه سر بلند و موفق باشيد..با تشکر ميلاد عبادی

ناشناس گفت...

سلام جناب مهندس[گل] وبلاگ بسيار جالب و پر باری داريد..اگه به وبلاگ ما هم سری بزنيد و ما رو از نظرات سازنده ی خودتون دريغ نکنيد ممنون ميشم[گل]در ضمن اگه مايل به تبادل لينک هستيد کامنت بذاريد..اميدوارم هميشه سر بلند و موفق باشيد..با تشکر ميلاد عبادی[گل]